Mensen zijn echte kopers. We houden van nieuwe dingen en voelen ons er goed door. Toch doet meer dan de helft van de Nederlanders wel eens een miskoop. Thuis lijkt dat jasje of spelletje dan toch opeens veel minder leuk dan in de winkel. Nu blijkt dat maar liefs 47 procent van de miskopen niet wordt teruggebracht naar de winkel. Een van de redenen is dat het teveel moeite is om terug te gaan. Dit is natuurlijk zonde van het geld! Daarom bespreek ik een aantal manieren om een miskoop te voorkomen!

1. Niet te snel beslissen
Als je een product in handen hebt en op eerste gezicht erg enthousiast erover bent, is de kans groot dat je het ook direct meeneemt. Toch is het beter om er nog even over na te denken. Zodra je het product voor een tweede keer in een andere setting ziet, zijn er soms toch nog wat dingetjes die tegenvallen of in ieder geval anders zijn dan je hebt herinnert.

2. Maak een lijstje
Door een lijstje te maken van spullen die je nodig hebt, zal je minder snel in de verleiding komen nog wat anders te kopen. Je wil alleen de spullen van je lijstje; andere dingen zijn misschien leuk, maar niet nodig!

3. Lees reviews
Zorg dat je goed georiënteerd naar de winkel gaat. In de winkel zelf zal de verkoper vast veel weten van de producten die hij verkoopt, maar online vind je wat eerdere klanten ervan vonden. Door ervaringen en reviews van deze klanten te lezen, heb je een beter beeld van een product dan wanneer een verkoper verteld wat het product allemaal zou moeten doen, zoals deze informatie hem eerder door de baas verteld is.

4. Wat vind je zelf?
Hoe vaak is het wel niet gebeurd dat je vriendinnen of de verkoper vertelde hoe leuk dat ene jurkje je wel niet staat of hoe geweldig die mixer is waardoor je uiteindelijk toch met een product dat je eigenlijk niet wilde buiten staat. Sluit deze meningen af en luister naar jezelf: Wat wil JIJ? Uiteindelijk ben jij degene die ermee zit en niet je vriendinnen of verkoper.

5. Bij twijfel…
Heb je twijfels? Laat het product dan liggen! Als je nu al twijfelt, zal die twijfel na het kopen niet opeens weg zijn.

Toch een miskoop gedaan?
Heb je ondanks deze punten toch een miskoop gedaan? Jammer, maar kan gebeuren. Zoals in de inleiding beschreven, brengt 47% het artikel niet terug. Zet jezelf ertoe dit toch te doen. In veel gevallen geven we onszelf de schuld, maar dat is des te meer reden om dit recht te zetten. Heb je echt geen tijd om terug te gaan naar de winkel? Probeer het artikel dan door te verkopen aan vrienden, familie of via internet. Zo krijg je er in ieder geval nog wat voor terug.