Elke ondernemer wilt dat zijn bedrijf door kan groeien, een goede cashflow kan hierbij cruciaal zijn. Met een goede cashflow creëer je een goede werkkapitaal waardoor er genoeg geld is om alle uitgaven te betalen en dat je alsnog investeringen kunt doen. Cashflow moet je verder niet vergelijken met winst of verlies, dat staat hier los van. Je kan bijvoorbeeld meer geld ontvangen dan dat je uitgeeft, waardoor je een positieve cashflow creëert. Hieronder vind je een aantal tips op je cashflow te verbeteren en te beheren.

Kijk goed naar je klanten

Je wilt goed kunnen anticiperen op de situatie van je klanten. Als je met je bedrijf meerdere soorten klantengroepen hebt, heb je waarschijnlijk ook te maken met verschillend betaalgedrag. Ook als je klanten uit het buitenland hebt is het natuurlijk belangrijk dat je zo op het gebied van taal correct informeert. Het is dus belangrijk dat je hierbij heel flexibel bent en dat je bezig bent met een relevante credit management per klantengroep.

Probeer het te automatiseren

Om het je klanten zo eenvoudig mogelijk te maken om de facturen te betalen maken veel bedrijven gebruik van een automatisch administratie systeem. Er is namelijk uit onderzoek gebleken dat een groot deel van te late betalingen te danken is aan een slechte administratie.

Credit management is belangrijk

Met een credit management systeem kan je makkelijk die debiteurenportefeuille inzien, waardoor je een real-time inzicht van je cashflow krijgt. Door middel van de zoekfuncties kan je ervoor zorgen dat je alle gegevens snel een eenvoudig kunt zien. Als je zo’n credit management systeem zoekt, houd er dan rekening mee dat deze in directe koppeling heeft met een incassobureau. Dit zorgt ervoor dat je heel snel actie kunt ondernemen als je last hebt van een niet betalende klant. Dit scheelt je veel werk en tijd. Ook zijn er credit management systeem waar een ingebouwde betaalknop is geïntegreerd waardoor de debiteuren het openstaande bedrag direct kunnen betalen.

Zorg voor betaalregelingen

Mocht het zo voorkomen dat een klant niet direct zijn factuur kan betalen, dan kan het noodzakelijk zijn om een betaalregeling af te spreken welke natuurlijk in een administratiesysteem moet worden vastgelegd. Deze betaalregeling moet natuurlijk wel nagekomen worden, wanneer dit niet gebeurd dien je de debiteur te herinneren aan deze afspraak en deze moet dan ook zo goed mogelijk begeleid worden in het daadwerkelijk betalen van de factuur.