Al die duizenden ‘handige’ producten die jij op de markt ziet liggen hebben een oorsprong. Ze zijn ooit bedacht en vanuit die hoedanigheid ontwikkeld en vermarkt. Natuurlijk zijn niet al deze producten even succesvol, maar ze hebben wel iets gemeen. Ze zouden allemaal super succesvol kunnen zijn. Het ontwikkelen van een product is niet zo gemakkelijk. Voor de stap van idee naar product is lef nodig. De lef om de stap te maken om je product daadwerkelijk op de markt te brengen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die de zekerheid op de kans van het succes van je nieuwe product vergroten. Dit komt in de vorm van een logische werkwijze en een goede en valide strategie in de aanloop naar je productontwikkeling.

Breng een testgroep in kaart

Zelf kun je veel baat hebben bij het product, het kan zomaar zo zijn dat niemand anders tegen dit probleem aanloopt. Je dient dus een product in de markt te zetten dat niet alleen jouw probleem verhelpt, maar ook ondersteund in de oplossing van de problemen van een veel groter deel van je doelgroep. Een testgroep is een logische afspiegeling van je doelgroep. In elke fase van de productontwikkeling, spiegel je de aanpassingen aan je doelgroep cq testgroep. Op die manier weet je zeker dat je een solide en valide product neerzet dat antwoord geeft op de vragen van je testgroep en mogelijk problemen oplost.

Bedenk het concept

In deze fase, ook wel concept design genoemd, wordt het concept uitgedacht en vertaalt naar een conceptueel ontwerp. Dit ontwerp vormt de blauwdruk voor het uiteindelijke product en over deze fase dient dus absoluut niet ligt nagedacht te worden.

productontwikkeling

Deze fase van het product en de ontwikkeling hiervan is van groot belang, omdat je hierin daadwerkelijk het product gaat ontwikkelen. Je idee wordt nu echt een product. Maak dankbaar gebruik van je testgroep, spiegel alle kleine en grote aanpassingen aan je testgroep en vraag constant om feedback.

Marketing

Wanneer je alles netjes hebt uitgewerkt, is het tijd voor het vermarkten van het product. Doordat je constant naar je doelgroep hebt geluisterd, kan het niet anders dan dat je product uiteindelijk succesvol wordt.