Elektrisch rijden in Nederland is geen optie meer, maar een absolute must. Wanneer je je bedenkt dat op het moment dat ik dit schrijf (8 december 2016) het nog geen dag heeft gevroren op Antarctica dan is het echt half één. ik vind dat iedereen aan de elektrische auto moet en eigenlijk wel zo snel mogelijk. Een van de grootste problemen met elektrisch rijden is echt de actieradius. Het is simpelweg een feit dat elektrische auto’s veel minder ver rijden en de gemeente de verkoop van elektrische auto’s niet bijhoudt. Sterker nog de verkoop gaat zo snel dat er simpelweg niet voldoende openbare laadpalen zijn. Wanneer je een elektrische auto hebt is dit wel enigszins van belang. Gelukkig zijn er voldoende commerciële mogelijkheden om een laadpaal of laadpunt aan te schaffen. Gelukkig hoef je ook geen expert te zijn in laadpalen wanneer je een laadpaal aanschaft. Via deze blog vertel ik waar je op moet letten bij het aanschaffen van een laadpaal.

Domme of slimme laadpaal

In principe heb je twee leidende laadpaal varianten: domme of slimme laadpalen. Domme laadpalen zijn in principe gewoon dozen met stekkers die je elektrische auto opladen. Slimme laadpalen kenmerken zich doordat ze jou als autobezitter informatie geven tijdens het laden. Dit zorgt ervoor dat de auto constant informatie doorgeeft over het opladen van de auto. Hierdoor krijg je inzicht in hoe vol de auto zit, wanneer de auto klaar is en hoeveel stroom de auto verbruikt. Waardevolle statistische gegevens wanneer je dit interessant vindt.

Type auto en laadpaal

Het type auto en de laadpaal zijn beide van belang. In principe kan elke laadpaal op iedere auto. Het verschil zit echter in de mogelijkheden die de laadpaal heeft ten opzichte van de auto. Sommige auto’s zijn voorzien van quick charge, wanneer je laadpaal dit niet ondersteund kun je geen gebruik maken van deze functie en dat is natuurlijk doodzonde.

Succes

Ik wens je heel veel succes bij het aanschaffen van je laadpaal of laadpunt. Maak geen overhaaste beslissing ook al is je auto leeg.