Elk jaar voor 1 mei dient de belasting aangiften ingevuld en verstuurd te worden. Hoewel het tegenwoordig al veel minder werk is dan vroeger, zien veel mensen het nog steeds als een obstakel en hebben ze hier geen zin in.

Wanneer u de inkomstenbelasting in gaat vullen is het belangrijk om de volgende gegevens bij de hand te hebben:

Persoonlijke gegevens

Voor het invullen van de belasting aangiften heeft u een paar standaard gegevens nodig zoals het telefoonnummer thuis/mobiel, Burgerservicenummer (BSN) en het bankrekeningnummer van uzelf en uw partner voor een eventuele teruggave. Wanneer u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft dient u ook alle andere gegevens van uw partner te weten. Wanneer u kinderen heeft, heeft u ook de geboortedatums en Burgerservicenummers van de kinderen nodig.

Werk en overige inkomsten

Onder het kopje werk en overige inkomsten kunt u bij de belasting aangiften de kilometers die u met het openbaar vervoer, voor werk uiteraard, heeft gemaakt invullen. Wanneer u andere inkomsten genereert dan uit de dienstbetrekking, dient u een opgave bij de hand te houden met de ontvangen inkomsten en betaalde kosten. Ook vult u hier alle gegevens met betrekking tot alimentatie, stamrecht en levensloopverlof in.

Eigen woning

Beschikt u over een eigen woning? Dan dient u de volgende gegevens bij de hand te hebben:

  • Een kopie van de WOZ-beschikking van de gemeente.
  • De betaalde hypotheekrente.
  • Het restant van de schuld aan het eind van het voorgaande jaar.

Wanneer u twee of meer woningen in bezit heeft, dient u voor alle woningen bovenstaande gegevens klaar te hebben liggen. Als u in het desbetreffende jaar van de afgifte een huis heeft verkocht of gekocht, heeft u een afrekening van de notaris.

Wilt u meer informatie over de gegevens die nodig zijn voor de belasting aangiften? Neem contact op met een van de medewerkers van De Bruijn & Partners voor advies.