Veel dingen die we doen zijn eigenlijk helemaal niet nodig. Neem bijvoorbeeld bedrukte verpakkingen. Het is heel erg gezellig om een bekertje met een patroontje of een vlaggetje met een tekst te hebben. Maar laten we eerlijk zijn, eigenlijk is het helemaal niet nodig. Toch maken we ons er massaal schuldig aan. Maar waarom? Vanuit commercieel oogpunt is deze ontwikkeling goed te begrijpen. Bedrijven willen graag hun naamsbekendheid vergroten. En dan vooral de actieve naamsbekendheid. Dit doen ze door hun logo op tassen, verpakkingen, dozen, bekers, vlaggetjes en allerhande prularia te drukken. Hierdoor zien veel mensen de naam van het bedrijf. Als dit maat vaak genoeg gebeurt, zal de bedrijfsnaam vanzelf een keer in het geheugen van de mensen blijven hangen.

 

Tassen als bedrukte verpakkingen

Veel winkeliers strooiden er vroeger mee, de plastic tasjes. Natuurlijk altijd keurig voorzien van het eigen logo om de naamsbekendheid nog iets verder op te krikken. Sinds de Europese wet die het verbiedt om gratis plastic tasjes mee te geven aan je klanten zien we dit minder in het straatbeeld. Dit neemt niet weg dat er helemaal geen bedrukte verpakkingen meer zijn. In plaats van de plastic tasjes zien we juist steeds meer winkeliers die overstappen op papieren tassen. Dit is wel toegestaan en ook nog eens veel beter voor het milieu. Zeker wanneer de klant het tasje ook nog eens weggooit bij het oud papier is dit zeer goed herbruikbaar.

 

In de tassen zijn verschillende soorten en maten. Natuurlijk is het nog steeds mogelijk om de plastic tas te bedrukken. Dit is alleen wel een stuk slechter voor het milieu. Daardoor zijn er ook papieren, jutte en milieuvriendelijke tassen. Hiermee slaat je klant niet alleen de blits op straat, maar straal je als bedrijf ook uit dat met MVO bezig bent. Dit kun je aanprijzen als USP waardoor je wellicht met je bedrukte verpakkingen nog veel meer klanten kunt werven. Het is een eenmalige investering die zich dubbel en dwars terugbetaalt.