In de schoonmaakbranche zien we veel trends en ontwikkelingen langskomen. Wij bespreken in dit artikel de belangrijkste trends en ontwikkelingen zodat jij, als schoonmaakbedrijf Vlaardingen hierop kan inspelen. Allereerst zien we door de opkomende economie dat het aantal bedrijfspanden stijgt en hiermee het aantal panden waar schoongemaakt kan worden. Maar daarnaast zien we wel weer dat er meer thuisgewerkt wordt dan eerst, waardoor dit deze groei weer afremt. Daarnaast worden de bedrijfspanden nog efficiënter gebruikt wat de groei ook afremt, omdat er meer in minder ruimte gebruikt wordt. Wat we zien in deze markt is dat er veel kleien bedrijven zijn en een paar hele grote spelers.

Klant leeft zich meer in
We zien dat schoonmaakbedrijven steeds meer proberen om waarde te laten zien aan de klant. Er wordt bijvoorbeeld geprobeerd om een gastvrije en leuke indruk te maken op het personeel dat in het kantoorpand werkt, er wordt daarom ook steeds vaker overdag schoongemaakt zodat dit gezien wordt. Daarnaast worden er door bijvoorbeeld een schoonmaakbedrijf Vlaardingen verschillende doelstellingen opgesteld die bereikt dienen te worden en daar kan aan gerapporteerd worden. Op deze manier gaat de waarde van het schoonmaakbedrijf ook meer zichtbaar worden bij het bedrijf dat het schoonmaakbedrijf inhuurt. Daarnaast zien we ook steeds vaker dat er geen standaard schoonmaak contracten meer zijn, maar dat elk contract aangepast wordt aan de wensen van de klant. Wil de klant bijvoorbeeld specialistische reiniging van iets, dan kan dat geregeld worden.

Schoonmaakbedrijven werken steeds meer samen
Naast bovenstaande ontwikkelingen zien we ook dat schoonmaakbedrijven steeds vaker gaan samenwerken met andere afdelingen in een bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een samenwerking tussen de facilitaire afdeling en de schoonmaakafdeling. Op deze manier kan de schoonmaakafdeling bijvoorbeeld in de gaten houden wanneer het toiletpapier op is en kan de facilitaire afdeling dan als reactie toiletpapier gaan bestellen. Ideaal toch! Op deze manier krijgt het bedrijf waar schoongemaakt wordt ook maar een vast aanspreekpunt wat ook een USP kan zijn.