Je zou misschien denken dat vooral jonge mensen veel shoppen en ook niet bang zijn om op internet te shoppen. De jonge generatie is immers opgegroeid met internet. Nederlanders tussen de 26 en 35 jaar oud doen echter toch echt minder online aankomen op het gebied van mode, blijkt uit website analyse. Er lijkt dus een kanteling zichtbaar van ouderen die online shoppen meer vertrouwen en eigen maken.

Ouderen spenderen meer

De afgelopen 6 maanden steeg het aantal online bestellingen van ouderen vanaf 76 jaar met meer dan 10 procent, blijkt uit onderzoek van betaaloplossingsbedrijf Klarna. Dit bedrijf heeft onderzoek gedaan naar de online aankopen van Nederlanders. Hieruit blijkt dat mensen tussen de 36 en 55 jaar relatief veel geld uitgeven aan online producten en/of diensten. De gemiddelde bestelling is maar liefst 110 euro. Daarna volgen de Nederlanders tussen de 46 en 55 jaar oud en de mensen ouder dan 85 jaar. Hun bestellingen zijn gemiddeld zo’n 109 euro. Ook best veel dus. Zoals verwacht spenderen vrouwen meer dan mannen: vrouwen geven gemiddeld zo’n 103 euro uit aan een online bestelling waar mannen 78 euro uitgeven.

Populair tijdstip

Er is ook een verschuiving te zien bij het tijdstip waarom mode online wordt aangekocht. Begin 2014 was dat namelijk vooral rond het middaguur, maar vanaf het derde kwartaal van 2014 verschoof dit naar de avond. Vanaf een uur of acht a negen was er een piek te zien in het aantal online fashion aankopen, hoewel je rond twee uur in de middag ook een stijging ziet hierin.

Populaire periode

Waar webshops rekening mee kunnen houden is het feit dat mensen in de eerste helft van de week eerder bereid zijn een online fashionaankoop te doen dat later in de week. Vooral in de eerste helft van het jaar en op dinsdag zijn de meeste aankopen te zien op dit gebied. De zaterdag is het minst populair voor online fashion shoppers. Dit kan ermee te maken hebben dat men dan toch graag de stad in gaat om fysieke winkels te bezoeken.