Steeds meer gemeentes stoppen met het uitbrengen van een bedrijvenmagazine of gemeentemagazine. De vraag is daarom: is het nog wel van deze tijd? Ik denk van wel. Daarom zijn er ook steeds meer bedrijven die hiervoor een gat in de markt zien.

Bedrijven- of gemeentemagazine in de gemeente

Steeds meer gemeenten houden op met het uitbrengen van een gemeentemagazine. Enkele bedrijven zien het nut er simpelweg niet van in, omdat er niet naar gekeken zou worden. Maar is dat wel het geval? Het is daarom belangrijk om jezelf een aantal vragen te stellen.

Betreft het bijvoorbeeld een papieren gemeentemagazine of is het alleen een digitale variant? Als het een papieren variant is, is het fijn om te weten tot in hoeverre dit verspreid wordt. Wordt het bijvoorbeeld huis-aan-huis bezorgd of staat het alleen in de etalage bij de gemeente? Als het een online variant is, is het belangrijk om te weten wat de bezoekersaantallen zijn en wat de doelgroep is.

Als je bijvoorbeeld internationaal handeldrijft, zal het waarschijnlijk niet interessant zijn om lokaal gevonden te worden in een dergelijk magazine.

Bedrijven die op eigen initiatief iets uitbrengen

Aangezien er steeds meer gemeentes zijn die helemaal niets meer uitbrengen, zijn er ook een aantal bedrijven die op eigen houtje een magazine uitbrengen. Er zijn zowel digitale als fysieke exemplaren. Als je je hiervoor aanmeldt is het raadzaam om na te gaan of dit interessant voor jou is. Vraag bijvoorbeeld naar het bereik en ga na of het zowel digitaal als fysiek wordt aangeboden.

Leun niet alleen op een gemeentemagazine

Er zijn natuurlijk talloze manieren van het benaderen van klanten. Het is raadzaam dat je je niet alleen aanmeldt voor een gemeentemagazine of gids, maar dat je je bedrijf ook op andere manieren promoot. Zo kan je je bedrijf bijvoorbeeld ook aanmelden voor Google Mijn Bedrijf. Door middel hiervan zal je je website lokaal beter vindbaar maken. Bovendien hebben jouw klanten de mogelijkheid om een review te plaatsen. En zoals je weet: mond-tot-mondreclame is de beste vorm van reclame.

Offline promotie

Veel bedrijven houden zich tegenwoordig bezig met onlinemarketing. Toch mag je offline promotie niet zomaar vergeten. Ook hiermee kan je veel klanten winnen. Heb je bijvoorbeeld wel een bedrijfsshirt of heb je een werkbus? Laat het vooral lekker bedrukken zodat veel mensen jouw bedrijfsnaam krijgen te zien.

Mond-op-mondreclame

Mond-op-mondreclame is en blijft de beste manier van promotie. Heb jij zojuist een opdracht succesvol afgeleverd? Vraag aan je klant of hij/zij nog iemand weet waar je eenzelfde opdracht voor kunt doen. Op die manier blijven de opdrachten komen.