Heb je een bedrijf? Dan wil je zo lang mogelijk in het geheugen van zoveel mogelijk potentiële klanten belanden. Je moet dus opvallen, want de grijze muizen vergeten we zo weer. Maar hoe doe je dat? In dit stuk lees je vier handige tips!

Gevelreclame

Met gevelreclame bepaal je de aanblik van je bedrijfspand. Je zorgt ervoor dat mensen jouw huisstijl gaan herkennen en zullen onthouden. Vooral met lichtreclame kun je de aandacht trekken van het publiek. Op grote afstand is je bedrijf al zichtbaar. Bovendien valt het zowel overdag als ‘s avonds, wanneer het donker is, op.

Herkenbaar logo

Onder je huisstijl valt natuurlijk ook het logo van je bedrijf. Dit moet zeer herkenbaar zijn. Het keert immers overal terug. Op je gevel, op je facturen, in je e-mailhandtekening, op je website, op je enveloppes, enzovoort. Met een creatief logo trek je de aandacht. Je drukt er de identiteit van je bedrijf mee uit.

Bovendien werkt een logo niet alleen om mensen aan je bedrijf te herinneren. Het kan ook helpen klanten binnen te halen, zeker online. Wanneer je bijvoorbeeld een webshop hebt, is het hebben van een (goed) logo bijvoorbeeld nóg belangrijker. Een groot gedeelte van de online shoppers besluit namelijk – al dan niet bewust – niet te bestellen bij een webshop zonder logo bovenaan de pagina. Een logo zorgt draagt dus ook bij aan de gepercipieerde betrouwbaarheid van je bedrijf.

Het nieuws zoeken

Het liefst wil je natuurlijk onder de aandacht van een zo groot mogelijk publiek belanden. De krant – of beter gezegd: het nieuws – is hiervoor het ideale middel. Flink ‘investeren’ in advertenties is echter niet per definitie het beste idee. Mensen herkennen deze immers meteen als reclame, precies waar ze niet op zitten te wachten wanneer ze de krant lezen. Beter is het dus om tussen het echte nieuws te komen, in de vorm van een heus redactioneel stuk. Wat je daarvoor nodig hebt? Een nieuwswaardig verhaal dat speelt binnen je bedrijf en een goede tekstschrijver om een persbericht voor je te schrijven.

De ideale klant bepalen

Het spreekt bovenstaande tip enigszins tegen, maar toch: het doel moet niet zijn om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Nee, liever wil je onder de aandacht komen van zij die op één of andere manier al iets met jouw product of dienst hebben. De kans dat deze tot aanschaf overgaan is immers veel groter. En bovendien: wanneer deze ‘fans’ enthousiast over je bedrijf worden, zullen zij dit ook veel sneller delen met hun netwerk. Zoek dus uit wie jouw ideale klant is en wat hij of zij leuk vindt. Richt je reclame-uitingen heel specifiek op deze doelgroep. Iedereen buiten deze doelgroep die je toch weet te bereiken kun je beschouwen als bijvangst.