Dit wordt een vrij technisch verhaal, sorry daarvoor! Het gaat echter over een onderwerp waar iedereen die een auto heeft mee te maken krijgt of heeft. Een onderwerp dat je niet perse hoeft te boeien, maar waarvan ik denk dat het absoluut interessante materie is. Deze blog gaat namelijk over de olie en gas industrie en over de werkzaamheid van desuperheating binnen kanalen en leidingen.
Desuperheating in de praktijk
Bij de winning van olie en gas komen extreem hoge temperaturen vrij. Wanneer je een beetje onderzoek doet naar de manier waarop olie wordt gewonnen, zal je waarschijnlijk opvallen dat dit best een spectaculair proces is, waar een boel vuur en rook bij komt kijken. Dit is niet voor niets want de temperaturen bij de winning van olie en gas kunnen oplopen tot honderden graden. De leidingen en pijpen waarin deze olie en gas wordt getransporteerd kunnen zulke bizar hoge temperaturen natuurlijk niet lang aan. Daarom zijn er desuperheaters in de markt gezet. Deze zogenaamde desuperheaters kunnen dit soort kanalen supersnel afkoelen. Dit heeft meerdere voordelen, zo is de kans op brand en dergelijke zaken veel kleiner, gaan de kanalen en leidingen langer mee, doordat ze veel minder warm worden en bovendien kunnen ze meer en beter gas vervoeren.
Grootschalig gebruik van desuperheaters
In de gas en olie industrie wordt natuurlijk vrij veel geld verdient, elke seconde van de dag is goed geld waard. Daarom moet het risico op calamiteiten zoveel mogelijk ingeperkt worden. Een manier om dit te realiseren zijn deze desuperheaters. Hierdoor worden deze units tegenwoordig op zeer grote schaal toegepast en geïnstalleerd. Wanneer er gekozen wordt voor een dergelijk systeem wordt er vaak gebruik gemaakt van specialistische bedrijven die vervolgens ook direct onderhoud voor dergelijke zaken mogen uitvoeren. Ik verwacht dat er in de komende jaren alleen nog maar meer gebruik gemaakt wordt van superdeheaters.
Recente reacties