Credit management of debiteurenadministratie: het is een belangrijk onderdeel van de financiële administratie die de laatste jaren een steeds prominentere rol krijgt. Maar wat is het nu eigenlijk? Wat houdt het exact in, wat kan je ermee en waarom is het belangrijk voor een moderne ondernemer om ermee bezig te zijn? Hoog tijd om het allemaal eens van naderbij te bekijken!

Wat is het?

Credit management is eigenlijk een term die is komen overwaaien uit de Verenigde Staten. Het behelst het innen van uitstaande facturen, een beoordeling maken van debiteurenrisico’s en het onderhouden van de financiële klantcontacten. Een deel van die laatste opdracht bestaat ook uit het bepalen van de kredietwaardigheid van die klanten. Het uiteindelijke doel is om een goed inzicht te verwerven in kredietrisico’s en het eigen risico te minimaliseren. Aan de hand van verschillende analyse-instrumenten en procedures bepaal je vrij secuur de risicopositie van klanten en kan je in geen tijd ingrijpen als er toch iets fout lijkt te gaan. Zo heb je de volle controle over de cashflow en hoef je je geen zorgen te maken over de winstmarge. Klinkt goed toch?

Hoe werkt het?

Eerst en vooral is het als onderneming belangrijk om een duidelijk beleid voorop te stellen qua creditmanagement dat marketing- en verkoopvisie niet tegenspreekt. Heb je dat voor elkaar? Dan worden bij nieuwe klanten de risico’s ingeschat waarna op basis van deze inschatting bepaalde betaalafspraken worden gedaan. Een mogelijkheid om dit in te schatten is bijvoorbeeld het opvragen van jaarrekeningen of andere gegevens. Op basis hiervan wordt gespeeld met de betalingstermijn, wanneer aanmaningen verstuurd worden en ga zo maar door. Waar het aloude debiteurenbeheer vroeger altijd zeer reactief van aard was is een goed creditmanagement net proactief. In plaats van na de feiten te komen tracht je op voorhand al mogelijke risico’s in te schatten en uit te schakelen.

De grote voordelen

Het mag duidelijk zijn dat een goed uitgedacht credit management systeem heel wat voordelen biedt voor een ondernemer. Je kent wel het gezegde kennis is macht en daar komt het eigenlijk wel op neer. Omdat je de solvabiliteit van de klanten in kunt schatten kan je de eigen cashflow veel realistischer en secuurder benaderen. Daarenboven verwerf je een uniek inzicht in de financiële situatie van jouw bondgenoten, merk je als eerste sectorschommelingen op en kan je bepaalde betalingspatronen voorspellen. Bovendien geniet je door een sterk creditmanagement ook zelf extra vertrouwen bij de leveranciers en eventuele andere partners. Het grootste voordeel is echter ongetwijfeld het feit dat jouw cashflow een zekere continuïteit verwerft. Door problemen tot een minimum te herleiden verloopt het hele bedrijfsproces een stukje vlotter.

Interesse om een dergelijk creditmanagement te implementeren in jouw bedrijf? Dan is het belangrijk dat de hele organisatie tot marketing en sales toe op de hoogte is van de basisprincipes van creditmanagement. Deze afdelingen zijn normaal gesproken de eerste die in aanraking komen met de klanten en meteen een duidelijke lijn stellen is niet alleen een goed idee: het is een must.