Een cadeau met een verhaal

Relatiegeschenken is een echte business geworden. Het is een belangrijke commerciële tool geworden om als bedrijf jouw eigen, unieke identiteit te tonen. Zelfbewustheid, originaliteit en betrokkenheid worden hierbij steeds belangrijker gevonden, zowel door de gever als door de ontvanger. Bedrijven spelen hierbij natuurlijk ook in op het maatschappelijke debat en op het gedrag van de consument hierin. Zo wordt een relatiegeschenk een cadeau met een verhaal.

Wat is een relatiegeschenk precies?

Relatiegeschenken zijn geschenken die een bedrijf geeft aan relaties (klanten), leveranciers en personeel. De bedoeling hiervan is om de zakelijke relatie te versterken. Het voordeel is bijvoorbeeld een lagere inkoopprijs bij je leveranciers, klantenbinding en personeel dat graag bij je blijft werken. Daarnaast maak je meteen reclame voor je eigen bedrijf; vooral ook als je het bedrijfslogo op het geschenk zet. Toch komt er tegenwoordig nog meer bij kijken dan alleen maar klantenbinding of promotie van je bedrijf en naamsbekendheid creëren. Zo geef je met je relatiegeschenk ook uiting aan je visie. Het wordt een bewuste keuze; er is goed over nagedacht.

Welk relatiegeschenk kies je?

Er zijn allerlei soorten relatiegeschenken te bedenken: van T-shirts tot pennen. Daarnaast kan je inspelen op het seizoen door in de winter bijvoorbeeld mutsen weg te geven en in de zomer strandballen. Je kan ook een thema kiezen, zoals bijvoorbeeld sport en gezondheid, handige hebbedingetjes of persoonlijke verzorging. Het hangt natuurlijk ook af van het soort bedrijf en van de visie van het bedrijf. Daarnaast zal je voor het personeel meestal een ander geschenk kiezen als voor een zakenrelatie of een (bestaande) klant. Sommige cadeaus blijven altijd populair, zoals kantoorbenodigdheden en bepaalde elektronica en gadgets. Vooral accessoires voor de mobiele telefoon blijven geliefd.

Trends volgen

Ook relatiegeschenken zijn onderhevig aan wat er in de mode is. Als modern bedrijf wil je natuurlijk wel laten zien dat je bij de tijd bent. De meeste bedrijven willen zich tegenwoordig graag profileren als een maatschappelijk verantwoorde onderneming (MVO) en de keuze voor relatiegeschenken valt hier zeker onder. Je wilt je onderscheiden en een boodschap meegeven. Voor 2019 is de trend daarom vooral originaliteit en duurzaamheid.

Originele, duurzame relatiegeschenken

Het milieu en de wereldwijde klimaatverandering is vrijwel overal een belangrijk thema geworden. Bij duurzaam denken we bijvoorbeeld aan herbruikbare waterflessen, zandlopers voor in de douche, plantenzaden, stappentellers, fairtrade producten, maar ook een workshop voor het personeel. En wat te denken van een mooie paraplu met het bedrijfslogo erop; over klimaat gesproken!