Credit management is een belangrijk onderdeel van de financiële administratie van een onderneming. Credit management staat in Nederland beter bekend als het debiteurenbeheer. Credit management houdt zich enkel bezig met de volgende taken:

  1. Debiteurenrisico’s inschatten,
  2. Innen van openstaande facturen van debiteuren,
  3. Onderhouden van contact met de klant, met betrekking tot de financiële situatie en
  4. Bepalen van de kredietwaardigheid van (mogelijke) klanten.

Deze taken worden uitgevoerd door een financieel medewerker van alle niveaus of door iemand die de credit management opleiding heeft afgerond. Met die opleiding wordt je opgeleid op het gebied van Credit management en hoe je dat moet toepassen.

 

Toepassen

Credit management medewerkers hebben de lastige taak om de openstaande facturen zo snel mogelijk te innen maar ook het klantcontact zo goed mogelijk te onderhouden. De medewerker moet hier de juiste balans en aanpak in aan weten te brengen om problemen te voorkomen.

Je zou denken wat maakt goed contact met de klant uit, alleen het blijkt hoe beter de band met de klant is des te langer blijven ze bij jouw klant maar ook hoe eerder ze bereid zijn om te betalen. De credit management medewerker heeft hier de lastige taak voor om dit te bereiken.

 

Wat je bereikt met credit management

Credit management gaat dus over het gehele debiteurenbeheer van geld innen en kredietwaardigheid vaststellen. De Credit management medewerker weet hoe hij dit moet aanpakken en hoe hij dit beide tevreden kan houden. De resultaten van de snelle inningen en bepalen van mogelijke klanten of ze geen risico vormen voor de onderneming is dat ze zorgen voor een beter cashflow in de onderneming. Cashflow houdt in hoeveel geld er gemiddeld door je onderneming stroomt in een bepaalde periode. De medewerker optimaliseert dit en zorgt er zo voor dat er sneller meer geld beschikbaar is voor de onderneming. Dat is dan juist weer handig voor nieuwe investeringen waardoor je kan blijven groeien als onderneming.