Je loopt door de gangpaden in een supermarkt en ziet tal van vakken, schappen en rekken vol met producten. Heb jij je ooit afgevraagd wie al die producten ooit heeft gemaakt? Ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat al deze producten ooit ontworpen en gemaakt zijn. Niet in een schuurtje of door een gekke uitvinder, maar door een R&D lab of een productontwikkelingsbureau. Er bestaat namelijk een manier van werken waarmee je een zeer grote kans hebt op succes. Een manier waardoor jouw product een daverend succes kan worden. In deze blog leg ik je uit hoe dit wordt gedaan en welke stappen je moet nemen om van jouw nieuwe product een daverend succes te maken.

Begin bij het begin

De grootste fout die vaak begaan wordt is dat mensen direct beginnen met bouwen. Er wordt weinig tot geen onderzoek gedaan en er wordt geen testgroep gerealiseerd. Dat is juist één van de belangrijkste facetten bij het ontwikkelen van een nieuw product. Tenminste, wanneer je een product op de markt wilt brengen dat daadwerkelijk werkt en verkoopt. Wanneer je een testgroep samenstelt, zorg er dan voor dat dit een goede afspiegeling is van je doelgroep. Zorg dus voor een logische verhouding tussen mannen en vrouwen en kijk ook naar verschillende leeftijdsgroepen die zich ook in jouw doelgroep bevinden.

Begin bij het concept

Wanneer je een goede testgroep hebt samengesteld is het zaak dat je begint met het concept. Deze fase noemen we ook wel concept design. In deze fase bouw je nog niet aan het product, maar alleen aan de blauwdruk. Op basis van deze blauwdruk bouw je vervolgens de lijst van voorwaarden die je aan het product wilt stellen. Neem hier natuurlijk ook de testgroep weer mee.

Begin met bouwen

In deze fase begint de productinnovatie pas echt. Het product krijgt vorm. Zorg dat je in deze fase werkt in sprints. Dit zorgt ervoor dat je steeds kleine aanpassingen aan het product kunt doorvoeren op basis van de feedback van de testgroep.