Content is Koning! Het schrijven van teksten is een essentieel onderdeel van het succes van een website. Registreer je gratis en plaats je eerste SEO artikel van 300 woorden op deze site. Het aantal woorden en de zoekwoord focus is belangrijk. 300 woorden is het optimale aantal woorden voor een SEO tekst.

search
top

De 5 c’s van een goede onboarding

Goede medewerkers zijn zeldzaam. Zeker nu de werkgelegenheid weer aantrekt. Nieuwe talenten wilt u daarom maar al te graag binnen uw bedrijf houden. Hoe kan het dan toch dat het merendeel van de werknemers hun eerste week als chaotisch ervaart? Een halve uitleg hier. Een verloren bedrijfsregel daar. Voorkom onnodig verloop en maak direct een goede indruk! In deze blog vertellen wij u meer over de vijf c’s die uw onboarding programma tot een succes maken.

1. Compliance

In de eerste plaats is het belangrijk dat al het papierwerk en de administratie van tevoren goed geregeld is. Pensioenregelingen. Inloggegevens. Een eigen inbox. Niemand is erbij gebaat als de nieuweling – door laksheid van bovenaf – niet direct aan de slag kan. Ook is het belangrijk dat de geldende wetten en (huis-) regels aan hem of haar worden uitgelegd. Zo voorkom je irritatie van beide kanten.

2. Clarification

In de vacaturetekst. Tijdens het eerste en tweede gesprek. Wanneer de nieuwe medewerker aan zijn eerste werkweek begint, weet hij vaak al in grote lijnen wat er van hem verwacht wordt. Toch is het belangrijk dat deze verantwoordelijkheden en doelstellingen nog een keer besproken worden. Niet alleen met de nieuwe aanwinst. Maar ook met zijn directe manager. Zo voorkom je dat er verkeerde verwachtingen ontstaan.

3. Culture

Een goed onboarding programma is in staat om de heersende cultuur binnen een bedrijf op medewerkers over te brengen. Vaak gaat om (ongeschreven) gedragsregels. Hoe gaan collega’s met elkaar om? Hoe wordt er gecommuniceerd met externe partijen? Ook is het belangrijk dat de nieuwe medewerker inzicht krijgt in de formele én informele lijnen binnen het bedrijf. Zo is een eigen weg snel gevonden.

4. Connection

Natuurlijk. Tijdens de eerste gesprekken heeft de kandidaat al veel kunnen vragen over het bedrijf kunnen stellen. Maar nu hij ook daadwerkelijk aan de slag gaat, is het belangrijk dat u hem meer vertelt. Missie. Visie. Geschiedenis. Deze informatie zal ervoor zorgen dat hij zich meer en meer met het bedrijf verbonden gaat voelen. En een trotse medewerker telt natuurlijk voor twee!

5. Community

Voor veel mensen is een goede werksfeer onontbeerlijk. Daarom is het belangrijk dat nieuw talent goed wordt opgenomen in de groep. Zorg voor een uitgebreide introductie. Vertel aan het team wie de aanwinst is. En wat hij voor het bedrijf kan betekenen. Andersom is het ook van belang dat hij of zij zijn collega’s beter leert kennen. Wie zijn zijn collega’s? Wie kan hij waarvoor benaderen?

Een goede introductie is zijn investering meer dan waard. Want wist u dat 62% van de medewerkers die zo’n traject gevolgd hebben hun jaarlijkse doelstellingen halen? Dat is 45% meer dan in bedrijven zonder gedegen introductie! Een succesvol onboarding programma valt samen te vatten met de vijf C’s: compliance, clarification, culture, community en connection. Wij u veel succes met het opzetten van uw eigen traject!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

top