Kijk eens verder dan het schrijven van een blog
Content distributie is super belangrijk om de blog of andere type content van jouw hand zo snel mogelijk onder de aandacht te brengen van jouw publiek of mogelijke klantgroep. Je hebt veel tijd gestopt in het schrijven van een blogpost. Vervolgens lezen een paar honderd mensen deze blog op je website. Daarna vermindert het aantal lezers razendsnel per dag. Je weet niet waarom, want het was echt een geweldige blog. Het publiceren van content alleen op uw blog is niet genoeg meer. Het is net alsof je een feestje geeft zonder de uitnodigingen te sturen. Maar je hebt echt moeite gedaan om de juiste afspeellijsten te kiezen en de snacks klaar te maken. Alleen niemand stelt het op prijs. Dat is precies wat er gebeurt met content, die je stilletjes achterlaat op je blog en er het beste van hopen.
Content distributie als laatste onderdeel van Contentmarketing
De tijd dat klanten alleen met gedrukte advertenties werden gebombardeerd, is voorbij. Klanten zijn immuun voor deze praktijk en het is een grotere uitdaging om hun aandacht te trekken. Merken en bedrijven realiseren zich dat om klanten echt te trekken, ze andere manieren moeten vinden om de aandacht te trekken. In plaats van klanten te verstikken met advertenties, moeten merken waarde bieden. Contentmarketing brengt drie keer meer leads met verkoopskwalificaties en kost 62% minder in vergelijking met uitgaande marketing. Het is op zijn minst het proberen waard, vind je ook niet?
Relevante content boven advertenties
Als u uwzelf in de schoenen van uw klanten zou plaatsen, wat zou u dan kiezen? Achtervolgd worden door advertenties in elke hoek van het internet Of leest & leert u over een product/dienst via een geweldige blogpost met enorm veel toegevoegde waarde? Natuurlijk is uw doel nog steeds hetzelfde: leads genereren en de omzet verhogen. Maar klanten aantrekken via waardevolle content – of het nu een podcast, een blogpost, een infographic of een e-boek is, werkt om meerdere redenen beter:
- Het creëert een vertrouwensrelatie met de klant.
- De klant ervaart een toegevoegde meerwaarde.
- Je leidt de klant op.
- Een positie als een branche-expert ligt voor het oprapen.
- Het brengt op de lange duur meer leads van hogere kwaliteit.
Wat is Content distributie?
Contentdistributie is het proces dat uw content naar lezers brengt door promotie-inspanningen in meerdere online (media) kanalen. Er kunnen mensen zijn die uw blogberichten graag willen lezen, maar geen idee hebben dat uw blog bestaat. Zodra u uw blog post publiceert, is het tijd om te gaan distribueren, zodat het zo veel mogelijk mensen bereikt. Contentmarketing en contentdistributie betekenen niet dat je twee e-boeken per week produceert. Integendeel, als u eenmaal bepaalde content hebt gemaakt, probeert u verschillende manieren te bedenken om deze te distribueren of zelfs opnieuw te gebruiken.
Varieer en gebruik bijvoorbeeld eens een infographic of een podcast
Als u bijvoorbeeld een interessante blogpost schrijft, kunt u de informatie gebruiken om een infographic te maken? Of neem het op voor een podcast? Publiceer fragmenten ervan op uw Instagram-verhalen? Er zijn zoveel mogelijkheden om de content te gebruiken die je al ter beschikking hebt. De sleutel tot succes bij het maken en distribueren van content is het toepassen van de 80/20-regel. Het betekent dat u 20% van uw tijd besteedt aan het maken van de content en 80% van de tijd besteedt aan het verspreiden ervan.
De beste contentdistributiekanalen
Als het gaat om contentdistributiekanalen, is er veel om uit te kiezen. Als u bang bent dat berichten die op uw blog worden gepubliceerd niet zoveel mensen bereiken als u zou willen, probeer dan ergens anders te publiceren.
1. Quora
Quora mag niet ontbreken in uw strategie voor contentdistributie, vooral als u een B2B-bedrijf bent. Door vragen over Quora te beantwoorden, positioneert u uzelf als een branche-expert. Door een account met uw naam en profielfoto te beantwoorden, verleent u bovendien een menselijk gezicht aan uw bedrijf. Probeer niet al te promotioneel te zijn in uw antwoorden. Geef altijd waarde voor de lezer en voorzie, indien van toepassing, een link naar uw blogpost die de zaak grondiger uitlegt.
2. Nieuwsbrieven
Je zou een nieuwsbrief kunnen sturen. Begin met het verzamelen van e-mailadressen en het opbouwen van een database. Je zou verbaasd zijn hoeveel mensen je content in hun inbox eens per maand zouden willen ontvangen. Nieuwsbrieven bevatten alle links en informatie die uw lezers nodig hebben om uw blogberichten te ontdekken.
3. Instagram-verhalen
Instagram-verhalen zijn een geweldig kanaal voor de distributie van content. Je kunt echt creatief worden met alle verschillende functies. Voeg grappige GIF’s toe aan je verhalen, laat je publiek je een vraag stellen, maak een quiz voor hen. Maak gebruik van de veeg-functie om kijkers naar uw blog/website te leiden.
4. Twitter
Twitter werkt goed voor de distributie van content, vooral als het zich richt op de Amerikaanse of Britse markt. et maakt niet uit welke distributiekanalen je kiest, zolang ze maar in overeenstemming zijn met je doelen. Of het nu Facebook, Twitter, LinkedIn of andere distributiekanalen zijn. Je kunt met gesponsorde berichten spelen of op verschillende momenten van de dag posten. Vergeet niet om te meten wat het beste voor u werkt. Nadat u alle verschillende indelingen hebt gekozen die u gebruikt om met de inhoud te spelen, is het tijd om uw strategie voor het distribueren van inhoud in gang te zetten.
5. Infographics
Veel mensen houden niet van lezen. Door dat en door andere factoren zijn er veel beeldenkers. Dat zijn mensen die liever naar een filmpje op Youtube kijken dan naar instructie op papier. Met een infographic kan je mensen/bezoekers op een snelle en efficiente manier informatie laten vergaren over een bepaald onderwerp. Er staan veel infographics op het web. Lees Hoe ontwerp je infographics voor Content Marketing.
Verdelingsplan voor sociale media
Het lijkt misschien dat het delen van uw content eenvoudig is. Je maakt gewoon een Facebook-bericht, een tweet of een Instagram-verhaal. Er is niets aan de hand, nietwaar? Maar er kunnen zoveel dingen fout gaan. Voor een succesvolle distributie van sociale media-content heb je een plan nodig.
Een volledig nieuw sociaal marketingplan maken is meestal een beetje intimiderend voor managers van sociale media. Als je de eerste ongemakkelijke gevoelens overdoet en stap voor stap verder gaat, heb je je allereerste sociale-mediastrategie klaar in een mum van tijd.
Er zijn veel belangrijke stappen bij het maken van uw marketingplan voor sociale media. De belangrijkste zijn:
- Doelen stellen – kun je je doel bereiken als je geen idee hebt wat het is? Om te voorkomen dat u in cirkels rondloopt en moeite hebt om richting te bepalen, moet u goed nadenken over wat u wilt bereiken. Denk er ook over wanneer en hoe je dat wilt bereiken. Dat is waar duidelijke en slimme doelen van pas komen.
- Je doelwit persona/publiek definiëren – hoe kun je content maken en distribueren als je maar een vaag idee hebt over wie je publiek is? Besteed wat tijd aan het maken van doelpersonages om ervoor te zorgen dat je de juiste kanalen en taal gebruikt om ze te bereiken.
- Sociale mediakanalen kiezen – als het gaat om een marketingplan voor sociale media, hebben sommige merken / bedrijven een ‘go big’ of ‘go home’-houding. Proberen aanwezig te zijn op alle sociale medianetwerken, garandeert geen succes. Ga nog een keer kijken naar je doelgroepdefinitie en kies vervolgens de socialemediakanalen die je publiek het meest gebruikt.
- Content maken, plannen en plannen – dit is het leuke gedeelte. Het kan ook het deel zijn niet wetende wat je eerst moet doen. Het kiezen van de juiste software voor beheer van sociale media is essentieel in deze stap.
- Analyseren en optimaliseren van de resultaten – gegevens helpen u te begrijpen hoe uw content wordt waargenomen door het publiek. Je kunt gemakkelijk zien wat je volgers leuk vinden, op welke post ze het meest reageren of wat hen niet overkwam zoals je had gehoopt. Merken willen meer datagedreven worden, omdat dat hen helpt hun marketinginspanningen te optimaliseren.
Social Media strategie
Het internet staat vol sjablonen voor social media-strategieën , dus er is echt geen excuus waarom iemand zou moeten aarzelen om zijn eigen sjablonen te maken. Misschien moet je het een paar keer proberen om het goed te krijgen.
Voordelen van tools voor content distributie
Overal is tegenwoordig veel content. Merken kunnen het zich niet veroorloven om blogposts (of iets anders, wat dat betreft) te publiceren en ze dan gewoon op hun website te laten zitten. Door software voor distributie van content te gebruiken, kunt u uw content met zo veel mogelijk mensen delen. Er zijn verschillende opties als het gaat om software voor content distributie. U kunt kiezen uit betaalde of gratis oplossingen, afhankelijk van uw behoeften.
Hootsuite
Voor een beter idee hierover, bekijk de beste software voor content distributie in 2019. Het gebruik van deze hulpmiddelen bespaart u tijd en energie. De meesten van hen hebben mechanismen die de perfecte doelgroep voor uw content kunnen voorspellen en identificeren. Uw blogberichten worden getoond aan specifieke groepen mensen met de grootste waarschijnlijkheid om hierin geïnteresseerd te zijn. Je kunt ook content verspreiden via sociale media. Dan is het aan jou om social media management software te gebruiken of alles handmatig te publiceren (maar wie heeft daar tijd voor?). Met beheertools voor sociale media kun je berichten voor meerdere platforms tegelijk maken en plannen. Hootsuite zou een mooie tool zijn waarmee u uw Social Media inspanningen / content distributie coordineert
Distributie, tot slot
Er is geen bestemming zonder kaart. Er is geen manier om je doelen te bereiken als je niet weet wat je doelen zijn. Fantastische content schrijven is niet voldoende. Bedrijven moeten zich concentreren op strategieën voor content distributie om hun content naar zoveel mogelijk mensen te krijgen. We leven in een tijd dat er dagelijks zoveel content wordt geproduceerd dat het merendeel nooit de lezers zal bereiken. Gelukkig staan we hierin niet alleen. Er zijn veel marketingtools om te helpen. Het gebruik van tools voor content distributie is geen luxe meer. In het tijdperk van contentmarketing zouden we verloren zijn zonder deze strategie.
Dit artikel is geschreven door Herman Geertsema. Hij is de eigenaar van SEO bureau & Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag.
Recente reacties