SWOP, een nieuw concept op het gebied van duurzaamheid in de mode. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Inmiddels is men zich er van bewust dat we ons gedrag moeten veranderen om het milieu voor mens en dier leefbaar te houden . Elke branche kent zijn eigen problemen en mogelijke oplossing. Zo zijn er binnen de energiewereld al tal van duurzame oplossingen om de energietransitie in gang te zetten. Ook de modebranche kan niet meer achter blijven. De opkomst van duurzame grondstoffen, zoals biokatoen is al tot in de grote modeketens doorgedrongen.
Ketenverantwoordelijkheid dankzij SWOP
De volgende stap in een duurzame bedrijfsvoering is ketenverantwoording. Een kringloop waarbij de producten aan het eind van hun levensduur weer ingezameld worden. Deze ingezamelde producten kunnen hergebruikt of gerecycled worden. Om dit principe binnen de modebranche toe te passen heeft SWOP de SWOP-box ontwikkeld. Deze intelligente machine staat in kledingwinkels en geeft consumenten de mogelijkheid om oude kleding in te leveren. In ruil hiervoor ontvangen ze een kortingsbon waarmee ze nieuwe kleding kunnen kopen.
De visie van SWOP
SWOP is ontstaan vanuit de cradle-to-cradle gedachte. Vanuit dit principe wordt een product zo ontwikkeld dat deze weer grondstof kan zijn voor nieuwe producten. Bij het ontwikkelproces zal hier dus al rekening mee moeten worden gehouden. Een belangrijke schakel binnen dit principe is natuurlijk ook dat de producten aan het einde van hun levensduur weer terug komen bij de fabrikant. Met behulp van de SWOP-box wordt deze schakel door SWOP mogelijk gemaakt.
Kledingwinkels kunnen op deze manier eenvoudig hun verantwoording nemen binnen de ketenverantwoording. Het duurzame imago geeft de mogelijkheid voor winkels om diverse marketinguitingen te koppelen aan de inzamelmethode. De machine zelf heeft bijvoorbeeld een Full-HD scherm wat gebruikt kan worden om diverse boodschappen te communiceren. Dit kunnen zowel duurzame boodschappen zijn als reclames van de winkel zelf. Door duurzaamheid te combineren m
Recente reacties