Loop een gemiddelde winkel in en je ziet tal dagelijks tal van nieuwe innovaties op de markt. De een is succesvoller dan de ander. Wat nu als ik jou vertel dat al deze horloges iets gemeen hebben? Succesvolle producten worden namelijk gemaakt op de manier van productontwikkeling. Door deze manier van productontwikkeling, kun je vrij goed benaderen hoe succesvol jouw volgende product wordt. In deze blog leg ik je uit hoe je de stappen van productontwikkeling doorloopt en hoe je een goed product ontwerpt.

Begin bij een testgroep

Een testgroep zorgt ervoor dat je een klankbord hebt tijdens de ontwikkeling van je product. Een testgroep is een realistische afspiegeling van je doelgroep. Deze groep mensen zal nauw betrokken zijn tijdens de ontwikkeling van je uiteindelijke product. Het is daarbij zeer belangrijk om ervoor te zorgen dat je de feedback van deze doelgroep serieus neemt.

Concept design

De volgende stap is het concept design. In deze fase ga je verder aan de slag met het ontwikkelen van je uiteindelijke product. Het uiteindelijke doel van deze fase is niet dat je een perfect functionerend product ontwikkeld, maar dat je een blauwdruk hebt die uiteindelijke de vorm en functionaliteiten van het product beschrijven. Neem deze stap serieus, dit bepaalt in grote mate hoe goed jouw product aansluit bij de doelgroep.

Productontwikkeling

De laatste stap is product ontwikkeling. In deze fase krijgt het product handen en voeten. Hierbij is het uiteraard van belang dat je werkt op basis van sprints. Wanneer je namelijk niet werkt op basis van sprints kan dit ervoor zorgen dat je op gegeven moment vastloopt in de ontwikkeling van je product ontwerp. Het steeds aanpassen van het product is van belang.

Marketing

De laatste stap is natuurlijk de marketing. Doordat je weet welke eisen je doelgroep aan de producten heeft kun je daar precies op inspelen.