In de meeste bedrijfsculturen is het geven van geschenken belangrijk. Of u nu uw trouwe klanten probeert te bedanken, iemand van uw bedrijf wilt herinneren of een hardwerkende medewerker wilt herkennen, de basisreden voor het geven van geschenken is hetzelfde. Relatiegeschenken zijn bedoeld om relaties te bevestigen en persoonlijke verbindingen tussen klanten, klanten en werknemers te verbeteren. Het is bewezen dat het geven van geschenken de bedrijfsactiviteit verhoogt.

Geschenken versus incentives

Geschenken en incentives verschillen op verschillende strategische en praktische niveaus. Hoewel geschenken worden aangeboden zonder voorwaarden voor betere prestaties, zijn incentives expliciet bedoeld om werknemers te motiveren harder te werken. Incentives zijn prijzen voor het behalen van gedefinieerde doelen, waaronder verkoopquota, verbeteringen en een goede opkomst. Geschenken worden daarentegen niet gegeven als onderdeel van een gedefinieerde afspraak. Een ander belangrijk verschil is dat incentives gewoonlijk worden gegeven door het hogere management aan werknemers op een lager niveau, terwijl geschenken kunnen worden gegeven binnen elke laag van de kantoorhiërarchie.

Waarom zijn geschenken beter?

Veel bedrijven vermijden het gebruik van incentives om de problematische concurrentie binnen het kantoor niet te verergeren. In plaats daarvan geven sommige bedrijven managers een kleine toelage om te besteden aan geschenken om werknemers te erkennen voor uitzonderlijke prestaties. Deze kunnen bestaan ​​uit uitgebreide inspanningen om klanten tevreden te stellen, meer uren te werken om een ​​project te voltooien, een grote verkoop te sluiten of het geld en de tijd van het bedrijf te besparen door middel van actieve suggesties voor verbetering.

Maar wat kunt u het beste geven?

Er zijn veel verschillende mogelijkheden voor het geven van geschenken. Eten en drinken items zijn extreem populair als relatiegeschenken. Een avond met gastronomische ervaringen of een handgemaakte geschenkmand kan een creatief en attent geschenk zijn. Kantoor gerelateerde geschenken kunnen praktische items zijn die goed worden gebruikt, dit kan bijvoorbeeld iets zijn als koffiebekers bedrukken. Een prachtige vulpen of een gepersonaliseerde plaque wordt altijd op prijs gesteld. Activiteiten, sportevenementen en live-entertainment zijn ook spannende geschenken als beloning voor succes op kantoor.

Het is belangrijk om een geschenk zorgvuldig te overwegen voordat u een aankoop doet. Laat kantoorethiek je gids zijn als je een medewerker een geschenk wilt aanbieden. Als het geven van een materieel item niet gepast lijkt, kan een gift aan een goed doel naar keuze een geschikt alternatief zijn.