In steeds meer branches is de robot automatisering onvermijdelijk. Nu begint het in de branches waar je het niet zo snel zou verwachten ook een steeds grotere rol te spelen. Zo ook in de juridische sector. Zij presenteren ROSS: de robot die alle jurisprudentie, wetten en andere juridisch gerichte documentatie weet. Hij weet echt op iedere juridische vraag een antwoord.

Dalende omzet bij advocatenkantoren

Helaas is ROSS nog in opkomst. Hoe deze automatisering zich ineens voortzet in de toch wel traditionele wereld van advocatenkantoren? De advocaten staan redelijk onder druk. Ze moeten wel. Bijna de helft van de twintig grootste advocatenkantoren had een dalende omzet in de periode van 2009 tot 2014. De oorzaken zijn de bezuinigingen op de juridische afdelingen binnen de grote bedrijven en de concurrentie die flink is toegenomen. Om te onderscheiden voelen de advocatenkantoren zich nu steeds meer genoodzaakt om toch wat meer met de tijd mee te gaan. Om dit te realiseren hebben verschillende kantoren een directeur ‘innovatie’ aangenomen. Hij moet ervoor zorgen dat de traditionele werkwijze door de werknemers wordt losgelaten en de innovatieve werkwijze wordt overgenomen.

ROSS als oplossing

Een robot die alle wetten uit zijn hoofd kent. Dat klinkt als de ideale oplossing. Je kan hem alles vragen op juridisch gebied. Hij geeft dan een relevant antwoord in begrijpelijke taal. Hij maakt zichzelf ook steeds slimmer. Er is alleen een probleempje, hij is nog niet af. Hij is nog in zijn ontwikkelingsfase, maar is wel het meest veelbelovende concept voor de juridische sector.

Concurrentie op de loer

Ze moeten echter wel snel zijn, want er bestaan al bedrijven in de advocatuur die zich onderscheiden met hun technologische ontwikkelingen. Zo is er een bedrijf dat andere bedrijven helpt die onder andere juristen uitleent aan juridische afdelingen van bedrijven op deze afdelingen sneller en goedkoper te maken.